Roolin nagu jaksan

Olles pühendanud teatava hulga blogiruumi Poola sõidustiili kirjeldamisele, on ainult aus kui ma räägiks mõne sõna ka Bulgaaria liiklusolude kohta. Mainin igaks juhuks ära, et minu näol on tegemist algaja autojuhiga, kel load küll juba üle kümne aasta olemas, kuid kes hakkas reaalselt sõitma kahe aasta eest. N. lihtsalt torkis mind nii kaua kuniks ma proovisin, enne seda olin ma veendunud, et sõitma ma ei hakka eales. Värisevate käte-jalgadega tehtud esimene lühike ots Hiiumaal, millele järgnes “ok, aga mitte maanteedel” ja siis “aga mitte linnas” ja siis “linnas võib, aga mitte ummikus” ja siis “mitte kiirteedel”. Lubadused on ju ometigi murdmiseks, vähemalt sellised tobedad lubadused. Ma julgeks isegi väita, et mulle meeldib sõita ning ma olen kahjuks pärinud ka selle raskevõitu gaasijala, mida ma vaos üritan hoida. Tõsi, kitsaste tänavatega Itaalia linnadesse ja Saksamaa autobahnile ma veel ei roni, alalhoiuinstinkt siiski toimib.

See kord meie teele jäänud riikidest on Serbia minu jaoks ainus valge laik ehk riik, kus ma ei ole kunagi roolis olnud. N. teatas kohe, et “teed on kehvad ja juhid hullud, mitte mingil juhul!” Hääkene küll, kehvad on need teed tõepoolest, ei vaidle vastu. Kui Eestis saab headel teedel sõita 110ga, siis sealne kiirtee on löökauguline, kuid kiiruspiiranguks on 120 (või isegi 130). Vaadates aga meiega koos teel olnuid, siis minu hinnangul oli liiklus ja liiklejate suhtumine täiesti nitševoo. Muidugi nad kihutavad ja suunatuld ei näita, aga kuidas see Poolast erinev on? Liiklust ennast on ju vähem ja teed laiemad.

Ja siis me jõudsime Bulgaariasse. Teed on siin võib-olla kröömikese võrra paremad, sest ikkagi Euroopa Liit ja natuke toetusraha on siia hoolimata lokkavast korruptsioonist siiski jõudnud. (Mõne aasta eest sundis korruptsioon ELi kõike oma fonde Bulgaarias ajutiselt sulgema, valus hoop nii mõnelegi heale algatusele.) Liiklejad aga… Minu esimene käik Bulgaariasse seitsme aasta eest, reisi teine päev, liikleme mööda Sofia-Plovdiv maanteed piirkiirusel või veidi üle. Keegi närviline kodanik leiab, et me kakerdame jalus, närveldab meil veidi sabas, tuhiseb siis kõrvale, kaaasreisija avab akna ning lennutab (ilmselt täis) joogipurgi meie auto pihta. Põhjamaalane on hämmingus, lõunamaalane kehitab õlgu. Ikka juhtub.

Tänavatel näeb küllalt sageli ohtlikke manöövreid või lihtsalt balkanlikku segadust, milles mina end autorooli ei usaldaks. Tõsi, kes on Itaalias või Kreekas roolis olnud julgeks ilmselt ka siin autot juhtida. Signaalitamist kohtab aga harva, pigem on see ikkagi erand ja midagi on väga valesti/halvasti kui tuututamine pihta hakkab.

Üks olulisi erinevusi Eesti ja Bulgaaria autode osas (kui Eesti autode noor vanus kõrvale jätta) on vedelgaasi kasutamine kütusena. Vedelgaas on odavam kui bensiin ja seega siin väga populaarne. Iseenesest pole selles midagi halba kui poleks ühte väga olulist aga. Nimelt on suurem osa neist autodest gaasiküttele ümber ehitatud kas autoomanike endi või amatöörlike automehaanikute poolt, mis teeb masinatest tõsisema õnnetuse korral tulekerad. Taksod olevat pea sajaprotsendiliselt gaasiküttel või nii statistika väidab.

Muide, suutsime ühe taksojuhi mõne päeva eest täielikku hämmingusse ajada kui me autosse maandudes turvavööd peale tõmbasime. Väidetavalt nägevat ta midagi sellist esimest korda. Vahel ikka tulevat ette, et üks inimene (enamasti see, kes ees istub) paneb turvavöö kinni, aga et tagaistmel olevad seda teeks… Kuuldes, et ma olen välismaalane ja N. on elanud kuus viimast aastat Soomes, ta veidi rahunes, kuid ilmselt räägib ta seda lugu veel oma lastelastelegi. Mind on alati pannud muigama kui mõnda turvavöödesse mitte just tõsiselt võtvasse riiki reisides räägivad kohalikud: “Oi, sa ei pea, see pole kohustuslik!” Tõsi, ega liiklusõnnetuses ellu jäämine ka pole… Või “Oi, tagaistmel küll ei pea!” Kuidas see arvutustehe nüüd oligi? Kui suure jõuga lajatab vastu esiistet 50 kilo kaaluv keha, mis liigub kiirusel 50 km/h? Uusi ülesandeid põhikooli matemaatikaeksamiks kui peenra pindala arvutamine liiga lihtne on?

Jaga oma mõtteid

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s