Dekadents ja ekspressionism

Käisin Kumus. Parasjagu oli seal käimas Konrad Mägi raamatu esitlus, aga mina läksin muuseumisse hoopis teisel põhjusel ehk ikka muuseumi enda pärast. Eile avati seal ekspressionismi näitus ning mõned nädalad tagasi Eesti dekadentliku kunsti näitus. Mis ma oskan muud öelda, kui et minge kunsti vaatama!

Olgu, ekspressionismi näitusel, mis Eestisse saksamaist kunsti ja muuhulgas ka ühe Kandinsky tõi, vaimustas mind sakslaste tehtust hoopis rohkem Eesti ekspressionism. Kunstiajaloolased ja -kriitikud ilmselt naeraks mu üle ja viitaks, et Eesti ekspressionism oli nii hambutu ja matkis vaid armetult läänes toimuvat (nagu ta on alati matkinud ja jääbki matkima), aga no mis ma teha saan, kui mulle näiteks Peet Areni Tallinna vaated rohkem meeldivad kui suurem osa sellest kõrgelt hinnatud sakslaste kunstist. Mitte et nendegi hulgas põnevaid töid polnud. Oli ikka. Aga ekspressionism ei ole vist väga minu teetassike ka, seega mis ma ikka kobisen.

Siis läksin ma kolmandale korrusele ja astusin imemaailma. “Kurja lillede lapsed” ehk Eesti dekadentlik kunst oli väga lahe näitus ning tuleb nõustuda ka muuseumi hoiatusega, et lastele ei pruugi mõned teosed kõige sobivamad olla. Näitusel oli ehk veidi liialt palju Viiraltit, aga seal oli ka sellist Viiraltit, mille olemasolust mul õrna aimugi polnud (mitte et see muidugi näitaja oleks, ma pole kunstiteadlane) ning nii mõnigi tema teos kergitas mu kulmud kukla taha. Ka Kristjan Rauda vaatan ma nüüd hoopis teise pilguga, sest tema käe alt on tulnud näiteks väike joonistus, mis võiks vabalt olla mõne andeka emolapsukese kätetöö. Väike nunnuvõitu surm, kes kotad jalas ja vikat käeulatuses kivihunnikul kössitab ja puhkepausi peab. Oi, ja need Tuglase joonistused! Tuglas polnud muide vaid kirjanik, ta veidi joonistas ka ning tema teosed olid väga mitu aastat tagasi Adamson-Ericu muuseumis väljas.

Ühesõnaga, minge muuseumisse!

Jaga oma mõtteid

