Lehmad jääl

Kui sõbrad on Eesti poole tagasi saadetud ning leitsak jätkuvalt nüristamas, pole vaja teha midagi muud, kui võtta suund Chamonix’sse ja sealsetes mägedes jahedamat temperatuuri loota. N. soovis minna kaheks päevaks, aga et mina tahtsin õhtul kontserdile ja täna tööd teha, siis leppisime kokku, et lahkume hommikul vara ning teeme hästi pika matka. Lehitsesin üht kahet Mont Blanci matkajuhist ning valisin matkaks edasi-tagasi kõnnaku nimega La Jonction, mis laseb liustikku soovi korral sõrmega katsuda.

jonction01

Matka esimeseks osaks on suusalift, mis hoiab kokku ilmselt poolteist tundi matkaja aega ning üüratus koguses võhma. Lifti all pesitsesid ilusad lehmad, kel suured kellukesed kaelas. Liftiga üles sõites nägime metsa vahel üht mäletsevat kitsekest ka, seega olulised loodusvaatlused said juba matka esimestel minutitel tehtud.

Lifti lõpp-punktist 50 meetri kaugusel on kohvik, kust avaneb ilus liustiku vaade ning mis on muuhulgas kaunistatud paljude lillede ning aastate eest Bossonsi liustikule kukkunud lennuki tükkidega.

jonction20

Esimesed ligi poolteist tundi tuleb tuimalt mööda metsast rada üles kõmpida ning peab tunnistama, et erakordselt põnev see ei ole ning lisaks on juba palav ning veidi niiske. Lõhnab niidetud ja veidi mädaneva muru järele. Põnevaks läheb alles siis, kui rajalt hakkavad aeg-ajalt avanema liustikuvaated ning me läheneme raja teisele matkaonn-kohvikule.

jonction02

Too ülemine pilt kujutab Bossonsi liustiku, alumisel pildil oleva nime ma ei tea ning ma pean tunnistama, et ma ei viitsi järele vaadata ka. On teine Bossonsist paremat kätt järgmine ja Mont Blanci all. Tolle keskmise must-valge püramiidi tipu taga asub matkaonn, kust saavad üldiselt alguse tõusud Mont Blancile.

jonction03

Metsast välja jõudes olid nõlvad järjest enam kaetud õitsvate rododendronitega ning ma ei saanud teisiti kui pidin muudkui pilti tegema.

jonction04

Ilus ning lisaks laseb too nii hädavajalik pildipaus ka hinge tõmmata, sest rada läheb üldiselt pidevalt üles. Vahel ka alla. Too allapoole minev jupp on tõustes nii tore vaheldus ja puhkepaus, mida sa üldiselt kohe kiruma hakkad, kui sa teistpidi tagasi tuled ja laskudes äkitselt üles ronima pead.

jonction05

Mont Blanci tipp jääb tolle suure jäämüraka, tuntud ka kui Dôme du Goûter, taha. Nagu N. mulle selgitas, näeb Mont Blanci tippu Chamonix’st halvasti, sest see on suuresti tolle mäe taga peidus ja lisaks on mägi sama valge kui pilved (ja ümbritsevad mäed), seega ehkki ma tahaks kilgata, et vaadake, Mont Blanc, ei tohiks ma seda siiski teha. Vähemalt N.-i arvates. Aga ta on mägede osas ehk veidi liiga pedantne.

jonction06

Too mägi ülemisel pildil on aga Aiguille du Midi, mille otsa saab gondliga, millega sõit suurema osa inimestest vist minestama paneks. Sõit võtab 20 minutit ning suurema osa sellest kõlgub gondel maast mitmesaja meetri kõrgusel. Kallivõitu on see sõit ka (60 eurot edasi-tagasi), aga ma tahaks selle siiski sel suvel järele proovida.

jonction07

Kusagil selle pildi tegemise ajal tundsin ma end juba üpriski väsinuna, aga enam kui tunnike mäkketõusu oli veel ees. Ähkisin ja puhkisin ning tegin ohtralt fotopause.

jonction08

Lõpuks sai meie ilus rododendronite matk otsa ning me pidime liikuma kiviklibul, – rüngastel ja kohati end isegi kätega ülespoole vinnama.

jonction10

Ülemine on peitepilt. Leidke pildilt laiguline entusiastlik koer.

jonction09

Liustikud muidugi sulavad. Too lägane ja räpane liustik oli 18. sajandil sile (olgu, pragudega) ning mööda seda liustikku tõusid Mont Blancile selle esmavallutajad. Tänapäeval ei kaaluks keegi Bossonsi liustikku kui võimalikku teed Mont Blancile, sest sinna jäätornide ja -lõhede vahele võibki seiklema jääda ning lisaks murdub iga natukese aja tagant kusagilt jääd või sulab lahti kive. Kõuesarnast kõminat on üpriski sageli kuulda ning kui kivide kukkumise heli on teravam, siis jää murdumise oma on tuhmim.

jonction11

Viimane suur klibuväli. Meie sihtpunkt oli tollest keskmisest suurest kivist veidi edasi. Jalad juba kergelt tudisesid, aga ega siis nii lõpu lähedal tagasi minna ei saa. Pagan, õigus küll, tagasi tuleb ka veel minna.

jonction12

3,5 tundi matka ning kohal me olimegi. Lisaks tervelt pool tundi kiiremini kui ametlik siltidel näidatud aeg. Kivilahmakast veel üles ja…

jonction13

Ei ole suumitud pilt. Liustiku võinuks näpuga katsuda küll. Ma tegelikult poolel teel üles hoiatasin N.-i, et ma ilmselt lähen ja tõmban keelega üle liustiku, sest mis see liustik muud on kui üks suur jääkuubik. N. arvas, et see oleks rõve. Kahjuks ei näe see liustik ka kõrgemal enam väga puhas ja kena välja. Vett tilkus ja liustik sulas, aga sellest hoolimata oli see lihtsalt imeline.

jonction14

Kõrgemal on liustik veel n-ö ühes tükis ja säravvalge, aga kes teab, kauaks sedagi rõõmu meil enam on.

jonction15

Samas need mustrid ja kujundid, mis sulavasse liustikusse tekivad, on kohutavalt põnevad. Ma muudkui vahtisin lummatult ja klõpsutasin pilte teha.

jonction16

Sõime liustiku kõrval ära oma lõuna (tomatid, pool kurki, ebaõnnestunud tatrapliinid ja paar küpsist) ning vedelesime niisama päikese käes. Mul oli õnneks olnud oidu oma käed sisse kreemitada ning nägu ja kaela aitas katta hiljuti ostetud matkamüts, N.-il nii palju oidu polnud, seega tema oli õhtuks kui pesukaru. Päikeseprillipäevitus näeb tobe välja…

jonction17

Kui sa lähed üles, pead sa ka alla tagasi tulema. Jalad tudisesid veidi, aga hakkasime vaikselt minema. Mina klõpsutasin floorast pilte teha. Tolle ülemise tegin maksimum suumiga, sest kartsin, et muidu lendab liblikas minema. Minu üllatuseks tuli pilt väga hästi välja. Canon G16 on ikka üks tänuväärne fotokas.

jonction19

Jõime kõrgemas onnikeses ühe kosutava õlle ning sõime alumises onnis ühe kosutava jäätise ja läksime siis suusaliftiga alla tagasi. Auto oli kuum kui ahi ning Jamesi puudutades pidin käe ära põletama. Ära jäta GPSi päikese kätte!

Minu suurel soovil vurasime Lac de Passy ehk Passy järve äärde, mis meil koduteele jäi ning tegime kiire kosutava sulpsu. Riidete vahetamiseks kabiine polnud, aga noh, on need prantslased varemgi kannikaid näinud, seega see ei tohiks neid šokeerida. N. küll vigises esmalt, et vesi on ikka jubedalt külm, aga ma käratasin peale ja käskisin tal end vette heita. Hüppas siis sisse ning kui ma hetk hiljem pärisin, et kuidas on, kostis ta, et väga mõnus. Sellest saab meie suviste Chamonix matkade kohustuslik osa. Järgmine kord tuleks lihtsalt meelde jätta, et puhtad riided võiks kaasa võtta. Higiseid riideid on pärast suplust vastik selga panna.

Passy järv on vist tehisjärv ning seal on ka n-ö ametlik rand, kus vist on liivapõhi ja madalam vesi (ehk ka kabiinid) ning kus peaks olema sissepääsupilet. Kui teil pisikesi ujuda mitte oskavaid lapsi pole, siis ärge sinna minge. Parkige auto tasuta parklasse ja hüpake järve. Mul oli kaldast kahe meetri kaugusel vesi üle pea, seega see on suurepärane ujumiskoht.

Kodus ootas meid roidunud kass (jätsime ta tuppa), keda isegi õue minek eriti ei huvitanud. Lükkasime ta kontserdile minnes siiski õue ning sõitsime kindlusesse muusikat kuulama. Ma olin väsinud ja mind see tribuutbänd nii ei vaimustanud (Louis Armstrongi laule ei sobi laulma mees, kes pole sügavat suitsust häält), seega me tulime poole pealt koju.

2 comments

1. Britt

Ainuüksi gondlite mainimine paneb mind värisema :D Mis kilometraažiga te matk oli? Ja noh, ma ei hakka üldse ütlema, et niiiii ilus. Nüüd ma ei jõua enam ise ära oodata, et saaks mägesid näha septembris. Ja Genfi läheme ka! Aitäh, et mu elevust tõstsid :D

• Rohelohe

Meil kestis matk kokku seitse tundi ja mõned kopikad peale, seega järgmisel päeval olin ma veidike sodi. Täna on samas täitsa hea juba. Ma su blogist juba lugesin jah, et sa oled siiapoole tulekul. Kui ma just ise samal ajal Eestis või Bulgaarias pole, siis ehk saame isegi ühe jäätisetuutu kusagil Genfi järve ääres ära süüa. Või meie aias ;)