Matkahundid söönud, kitsed terved

Päev pärast  kõrvetavat Leazi matka käis N. hommikul oma prantsuse keele kursusel ära ning kui ta tagasi koju jõudis, patsutasime kassikest ja jätsime ta kaheks päevaks kodu valvama, et ise Chamonix’sse minna.

Meil oli algselt plaan ühe mägiliftiga kõrgemale sõita ja seal matkata, aga loomulikult olid nood liftikesed parasjagu suletud. Talvehooaeg on läbi ja suvehooaeg algab juunis. Mitte et Chamonix’s poleks juba praegu troopika ning kõik kohad inimesi täis. N. pakkus, et sõidame siis hoopis tolle naljaka mägirongiga Montenversi (mis peaks, kui ma õigesti aru saan, sõna-sõnalt tähendama “mägi otse ees”), mille juurest saab laskuda Mer de Glace’i liustiku juurde.

chamonix01

Suurepärane plaan. Aga. Hetk enne kassasse jõudmist läks üks rong, järgmine pidi minema 20 minuti pärast ning ootealal avanes selline pilt:

chamonix02

Jätsin N.-i päikesesse praadima ja pagesin ise puu alla varju. Järgmisele rongile me muidugi ei pääsenud ning napilt oleks ülejärgmisestki maha jäänud, sest ühel hetkel trügis järjekorrast mööda suur hulk jaapanlasi, kellest pooled enam kui ühe jalaga juba hauas. Õnneks me siiski mahtusime peale ning sõitsime rongiga mäkke.

chamonix03

Massid tormasid mägilifti juurde, millega sai liustikule laskuda ja jääkoopasse minna, me otsustasime selle vahele jätta ja veidi matkata. Esmalt tuli aga vaateplatvormilt liustikku vaadata. Vaatasime ja kratsisime pead. Mina seetõttu, et kui sa paned liustikule nimeks Jäämeri, siis ma ootaks palju jääd ning N. seetõttu, et kui ta siin 10 aasta eest käis, oli liustikku märkimisväärselt rohkem alles.

chamonix04

Leidsime isegi ühe sildi, mis märkis liustiku kõrgust aastal 1820 ning toona oli see org jääd täis. Mitmesajameetrikõrgune ja kõvasti pikem. Meie otsisime aga oma raja alguspunkti ning ei leidnudki seda. Ühest kohast oli võimalik liustikule laskuda, aga see sisaldas endas väga pikkadest redelitest laskumist ning liiatigi polnud meil kasse kaasas, seega liustikule poleks ikka minna saanud. Või no oleks, aga ebamugav oleks olnud.

chamonix05

Läksime siis hoopis alla. Selmet rongiga tagasi sõita, matkasime alla. Esialgu oli tore, sest turnisime metsas ja varjus allapoole ning päike ei teinud meile liiga.

chamonix06

Lõpuks see rõõm aga lõppes ning päike lõõskas lagipähe. Õnneks oli juba pärastlõuna, seega päris otsi me ei andnud. Chamonix valgub aga järjest enam laiali ning neelab varsti kõik muud külad enda alla ja katab oru ühtlase majade kihiga.

chamonix07

Äkitselt nägime kitsi. Kodustatud versioone, kes meie ees matkavaid inimesi ahistasid.

N.: Mis taktika me võtame?
Mina: No lähme neist mööda ja kui tüütuks muutuvad, udjame matkakepiga.
N.: Ei, ma mõtlesin, et ma lähen haaran selle pisikese musta kaenlasse ja sa katsu sel ajal suuremate tähelepanu kõrvale juhtida.

Seda viimast poleks isegi vaja olnud, sest kui N. tollele tillemale ühe sõnajala söötis, oli too valmis meiega kaasa tulema. Oleks me talle kotist õunu andnud, oleks ilmselt tulnudki.

chamonix08

Alla jõudes tervitas meid tulikuum Sidrun ning kui õhk autos hingatavaks muutus, sõitsime Les Prazi, mis on kohe Chamonix kõrval. Seal asuv Mer de Glace kämping on suurepärane ja inimesed väga sõbralikud. Meie selle päeva kõige põnevam kogemus tabas meid siis kui me oma telgiplatsi juures autost välja astusime. Kostus viiulimuusikat. Olgu, keegi kuulab ehk siin lähedal? Ei. Keegi seisab taamal lagendikul ja mängib viiulit! Ja imehästi! Uskumatu…

chamonix09

Les Praz on kenake, aga mitte just ülemäära suur koht, seega me tegime kiire jalutuskäigu ning üritasime siis sööma minna. Prantslased enne seitset ei söö ja nii meile restoranist ka öeldi, et praegu ei saa. No olgu, me istume siis teie joogialasse ja võtame õlled. Kell saab seitse ja veidi peale, kui ma küsima lähen, et kas me nüüd saaks süüa. Oi, meil polegi üldse vabu laudu. Lõrisesin veidi viisakalt ja meile leiti laud.

chamonix10

Kohaliku kiriku hinnakiri. Sisse pääsed (st ristitakse) tasuta, aga väljapääsu (st matuse) eest tuleb juba tõsiselt maksta.

Hommikul vurasime Argentière’i, mis jällegi Chamonix lähedal ning läksime matkama. Raamat väitis, et kuus tundi matkamist ning esimese tunnikese või nii veetsime metsas. Mõnus vari, suured kivirüngad ning aeg-ajalt sattusime kohta, kus vaade põlved nõrgaks võttis.

chamonix13

Säherdust elukat nägime ka ning hiljem nägime samalaadseid veelgi rohkem.

chamonix12

Meie esimene oluline teetähis oli üks põnev kivitorn, mida ronijad hoogsat kasutavad. Särgita heas vormis noori mehi on seal palju. Pakkusin N.-ile, et ta võiks ka särgi maha visata ja ronima minna. Vana ronimishai nagu ta on. Ta väga ei tahtnud tol hetkel.

chamonix14

Ja et tõestada, et ma poolpaljaste meeste kohta ei valetanud, siis siin on teile pilt kolmest paksust sakslasest ronijast:

chamonix15

Meie suundusime aga edasi ning ronisime üles paarist redelist ja tagasi vaadates oli too kivitorn kohe eriti ilus. Mitte et ma sinna otsa ronida tahaks. Mina selliseid ekstreemsusi ei tee.

chamonix16

Platoole jõudes ahmisime sisse imelist vaadet ning suundusime siis järvi otsima. Raamat lubas, et kuuma ilmaga saab ehk isegi ujuda.

chamonix17

Järvedeni jõudes oli selge, et ujuma läheks sinna ehk vaid jääkaru. Too konkreetne isend peaks Lac Blanc olema ning hetkel vastab ta oma nimele väga hästi.

chamonix18

Pidasime ühe kivimüraka varjus pausi ja sõime ära pagariärist ostetud võiku ning otsisime mõnda aega järgmist teeotsa. Tuleb kuuldud kommentaaridega nõustuda, et Alpide äärsete riikide kõige kehvemad rajamärgised on Prantsusmaal. Korduvalt nägime siltideta poste vahel olid need suht suvaliselt kuhugi kivi najale toetatud. Värvilisi markeeringuid oli kividel samuti vähe või need olid üpriski kulunud. Õnneks on see kant matkajate meka, seega suurem osa radu on küllaltki loogilised. Kui just lund ei ole ja see meid segadusse ajaski, sest osa rajast oli lume all. Leidsime aga õige tee kätte ning suundusime platoo teise otsa, et sealt laskuma hakata.

chamonix19

Suumisin fotokaga ning sain teisel pool orgu asuva liustiku pildile. Mulle meeldib liustike helesinine värvus. Meil tuli aga vahe peal mööda pisikest jõge kõndida ning kasutasime võimalust oma veepudeleid täita. Soovituseks matkajale, et kui vesi otsas, siis võtke seda võimalikult kõrgelt, et reostunud vett vältida. Ma kitsepabulaid väga ei kardakski, aga matkarajalt leiab vahel ka inimeste poolt jäetud roojahunnikuid ning seda ma oma vee sisse ei taha. Too vesi tundus OK, sest sealt paarikümne meetri kaugusel oli kosk, kust see vesi veelgi kõrgemalt alla tuhises. Lisaks oli ebausutav, et keegi sinna veidi soisesse avatud kohta häda tegema oleks läinud…

chamonix20

Alla jõudes selgus, et meil kulus matkale viis ja pool tundi ning eriti positiivne on, et minugi lihased polnud järgmisel päeval valusad. Ilmselt tuleb meid Chamonix pikki nädalavahetusi veelgi teha, sest kui siin ilm kuumana püsib (homsest peaks küll temperatuur siiski 25 kanti kukkuma), pole siin madalamatel mägedel midagi teha. Lõõskava päikese käes Juura platool kõndida ei kõla just peibutavalt.

3 comments

1. kuidas kasvatada inimest

Ma ei tea mägedest ega matkamisest suurt midagi, aga see on lihtsalt nii… kurb kui sa loed või kuuled, et “kunagi oli siin liustik” ja see kunagi oli veel ainult 10 aastat tagasi. Teades, et sealkandis elavad mõned perekonnad vast aastakümneid, kui mitte sadu aastaid samades paikades, tekib ikka küsimus, et ei tea mida kohalikud põliselanikud oma kaduvatest liustikest ja soojenevatest ilmakraadidest arvavad….

• Rohelohe

Liustike kadumine on tõeliselt kurb ning eriti selle järjest kiirenev sulamine, sest mida rohkem liustik sulab, seda kiiremini ta sulab, sest peegeldavat jäämassi jääb vähemaks.

Kohalikud on ilmselt veidi mures. Kui mitte muu pärast, siis vähemalt võimalik turismiraa vähenemine võiks neid muretsema panna – tegu on ju ühe suurima suusakuurortiga ka. Nagu ma N.-ile nukralt ütlesin – meie lapselapsed ilmselt Mont Blanci enam valge mäena ei näe.