Kõrgusi vallutades

Käisime nädalavahetusel uusi kõrgusi vallutamas. Täpsemalt vallutasime Tšehhi Vabariigi kõrgeima tipu, millel nimeks Sněžka ja meetreid 1603. Reisi planeerides tundus, et polegi teine nii kaugel, kõigest (sic!) viis ja pool tundi autosõitu ning lisaks saame Tšehhis ja Poolas poes käia ning põnevusi osta. Kõlas nagu hea plaan, sest N. võttis mõnda aega tagasi pähe, et ta tahaks kõikide Euroopa riikide kõrgemates punktides ära käia ning Tšehhi oli täitsa tegemata. Tegelikult on palju tegemata, aga minuga võrreldes on ta siiski juhtimas, sest tema kontol on Bulgaaria, Kreeka, Sloveenia, Austria, Itaalia/Prantsusmaa (mõlemal Mont Blanc), Rootsi, Ungari, Leedu, Läti ja Eesti, samas kui mina saan kiidelda Baltkumi, Rootsi, Ungari ja Bulgaariaga. Kreeka pidanuks ka juba ammu tehtud olema, aga toona, kui see plaani sai võetud, õnnestus mul oma põlv tuksi keerata ning arst keelas kategooriliselt igasuguse matkamise (ideaalis poleks ma eriti kõndida ka tohtinud). Mitte et ma parima tahtmise juures oleks matkata saanud, trepistki käies tuli pisar silma.

Seega Tšehhi. Sněžka asub Poola-Tšehhi piiril ning mõneti huvitaval kombel on talle autoga lihtsam läheneda Poolast. Vähemalt meie vaatepunktist võttes. Laupäeva hommikul pakkisime kotid, tarisime kraami autosse, patsutasime kassikest ning vurasime minema. Kui ma kaks-kolm kuud tagasi irisesin, et mis küll inimestel viga, on et nad selliselt kihutama peavad, siis nüüd ma pean häbiga tunnistama, et Autobahnil kihutan mina ka. Tee on lai, enamasti sirge, püsid liiklusega ühes voolus ja siis avastadki, et kas sa näed, kiirus jube üle 140. Jeerum Jerumiine küll, ma ütlen. Ma ei julgenud veel üsna hiljuti tipptunni ajal Tallinn-Tartu maanteel sõita ning nüüd ei kerki kulm ka kui spidomeetrinäidud 150-le lähenevad. Saksamaa, mis sa minuga teed?!

Meie plaan oli vägagi lihtne, esiteks sõidame Jelenia Góra nime kandvasse linna Poolas ja sealt edasi üle mägede Tšehhi, kus teeme ära matka ning naaseme siis sinna Poola linnakesse. Wikipedia lubas, et tegemist on ilusa linnaga ning isegi kui poleks olnud, oli ta ööbimiskohana täpselt õiges kohas. Kõik läks plaanipäraselt kuni me ületasime Tšehhi piiri ning ma märkasin piiril asuvas külas-suusakuurortis viita Sněžkale. Kiire plaanide muutus, läheneme mäele hoopis siit külast! Suvistes rõivastes autost välja astudes liikusin ma esimese asjana pagasiluugu juurde ning õngitsesin kotist teksad. Loodetavasti oli see esimene ja viimane kord teksapükstes matkata, aga kui juba külakeses on +9, siis mäel on ilmselt heal juhul +5 ning see temperatuur lühikeste pükstega kokku ei sobi. N. vahetas kiirelt veidi kohalikku raha, et tasuda parkimise eest ning mina nihverdasin selle raha eest ka ühe postkaardi ja margi, sest tädikohustused vajavad ometigi täitmist.

Esimene jupp mäkke oli asfalttee, mis oli mõneti tobe, aga samas oli rada piisavalt järsk, et võtta kõvasti hingeldama. Kuidas see mägedevorm küll nii kiirelt kaob? Mul, see tähendab, N.-il on eriline omadus mitte võtta kaalust juurde ja mitte kaotada füüsilist vormi. Müstiline ja kohati täiesti hullukasajavalt ärritav.

Tee mäkke viis üle kahe väiksema mäe või õigemini liikusime me mööda mäeharja ning ühtlasi mööda kahe riigi piiri. Vasaku jalaga Tšehhis, paremaga Poolas.

sneshka-piirit2his

Suurem osa rajast oli selline huvitav inimkätega rajatud tee. Tegelikult on mäkke minekuks isegi kolm varianti, meie võetud rada, meie plaanitud rada ja Poolast alguse saav rada. Teise mäekese harjal avanes lõppeesmärgist väga huvitav vaade. Nimelt saab sinna minna ka köisraudteega (tollest paanitud raja alguskohast) ning mõlemad riigid on tipule ehitisi rajanud, seega eemalt paistis see kõik kui mingi najakas futuristlik lossikompleks.

sneshka

Tippu jõudsime umbes tunni ja kolmveerandiga ning mäe otsas oli märkimisväärselt suur hulk inimesi. Too parempoolne hoone seal ülemisel pildil on poolakate punker, kus müüdi hullutava lõhnaga vahvleid, aga seda kõike vaid Poola raha eest (ilmselt oleks saanud ka muus rahas maksta, aga me ei taibanud küsida, sest menüühinnad olid zlottides).

poolaufo

Poolakate majakese kõrval oli väike kabel, kus just lõppes väike abielutseremoonia. Üpriski omapärane koht abiellumiseks, aga samas tean ma näiteks Bulgaarias üht koobast, kuhu on isegi spetsiaalne altar ehitatud, et inimesed seal abielluda saaks. Ilmselt on nende näol tegemist speleoloogidega, sest ma hästi ei kujuta ette, miks peaks keegi muidu tahtma maa all ja niiskes külmas koopas abielluda.

poolapulm

Rüüpasime tšehhide majakeses teed ja krõbistasime küpsiseid, et seejärel kerge vihmasabina saatel alla suunduda.

tshehhidemaja

Vurasime tagasi Poola ning leidsime Jamesi abiga üles oma ööbimiskoha. Meie algne plaan oli telkida, aga meil tekkis kaks olulist komplikatsiooni. Esiteks unustasime me maha saunalinad ning teiseks ununes N.-i magamiskott. Mõlemad olid ületatavad mured, aga et ööbimiskohas selgus, et tubade hinnad on imepisikesed, võtsime me täiesti rahulikult hoopiski toa ning läksime seejärel süüa otsima, mille käigus selgus, et Jelenia Góra on täiesti imeline. Pildid on tehtud järgmisel päeval.

jg-teater

Suurem osa linna vanematest majadest on imelises juugendstiilis ning et linn pole ilmsesti sõjas kahjustada saanud, on kõik see põnevus suuresti alles, kaasa arvatud täiesti imetabased uksed. Loomulikult on kõik see hiilgus veidi rääbakil, sest tegu pole just suure ja olulise linnaga, aga õnneks oli siin-seal näha ka täiesti renoveeritud maju, seega olukord pole täiesti lootusetu. Tõele au andes mulle meeldivadki veidi ajahambast puretud majad rohkem.

jg-majad

Meie söögiotsingud viisid meid raekojaplatsi ning otse raekoja alla oli söögikoht, kuhu me maha potsatasime. Menüüd saabusid kärmelt ja seejärel meid ignoreeriti. See oli suisa lõbus, kuidas õues oleva baarileti taga igavles kolm teenindajat, kes tegid endast parima, et meid mitte märgata. Poleks meid nälg maha murdmas olnud, oleks ma ehk nii eksperimendi mõttes soovinud oodata ja näha, millal meid lõpuks nähakse, aga et kõht oli väga tühi, liikusime me lihtsalt järgmisesse platsil olevasse restorani.

jg-raekoda

Tolles restos meid õnneks nähti, seega langes ära ka teooria, et äkki oleme me nähtamatuks muutunud. Poola on imetabaselt odav, mina sõin näiteks metsseahautist, mille hinnaks oli 5 eurot. Lisaks on Poola üllatavalt maitsev, eriti kui teda Saksamaaga võrrelda. See on väga huvitav, kuidas kahel rahvusel on põhimõtteliselt sama tooraine, aga üks suudab sellest tunduvalt etema roa välja võluda. Igasugused vorstikesed on ka Poolas paremad. Vähemalt minu maitsemeel ütleb nii.

jg-hommikus88k

Järgmisel hommikul liikusime tagasi kesklinna ning einestasime ühes väga meeldivas kohvikus, kus ainsaks puuduseks oli herilaste rohkus. Sõime küpsetised-koogid kiirelt ära ning liikusime paar lauda edasi teed ja kohvi nautima. Kohviku nime ma ei mäleta, aga terrassilt avanes selline vaade:

jg-vaadekohvikust

Tiirutasime veel veidi ning nentisime, et selles ilusas linnas pole ühtegi postkasti. Ma olin raekoja taha “pargitud” trammist ostnud kaardi ja margi, kuid mida polnud, olid postkastid. Etteruttavalt võin öelda, et kasti ma lõpuks ei leidnudki, kuid ma poetasin oma kaardi pakiautomaadi küljes olevasse pilusse, mis vist ei olnud postkast. Loodetavasti toimetatakse see sealt edasi ning kaart jõuab kohale. Kaardil on muideks nood majad:

jg-raekojaplats

Kiire osturetk, selle järel kiire põige Tšehhi (väike osturetk vol. 2) ning suund koju. Viis ja pool tundi ei ole väike sõiduaeg ning eriti halb on see siis, kui sa oled see, kes teisena sõitma peab. Pea on autos istumisest juba väsinud, pühapäeva pärastlõunal on liiklus tihe, sakslased muudkui remondivad igal pool teid ning kõige tagatipuks on sinu kodu suunas minev kiirtee mahasõit kinni. Koduni on veel 10 minutit, aga sa ei saa sinna, sest James suunab sind kogu aeg tagasi sama mahasõidu juurde, mis on kinni. Kui me lõpuks koju jõudsime, oli mul aju asemel tarretis. Aga noh, lõpp hea, kõik hea.