Kanalid, maskid ja endlipulgad

Eelmise nädala alguses uuris N., et kas ma plaanin lähiajal kuhugi sõita. Näiteks Veneetsiasse. Võtsin rongide ajakava ette, mõtisklesin ja nentisin, et võiks. Kuniks ma mõtisklesin, uuris N., et mis see ilm ka Veneetsias on. Selgus, et päikesepaisteline ja 10 plusskraadi ringis. “Hmmm,” ütles N. “Tahad ka tulla?” küsisin mina. “Võib-olla,” kostis N. N.-i maailmas tähendab võib-olla “pigem jah”, seega ma broneerisin hotelli ja teatasin talle järgmisel päeval, et laupäeval lähme.

N. on Veneetsias varem kahel korral käinud, mõlemad korrad umbes kümne aasta eest ja suvel, seega tema mälestustes on kaks läbivat joont: rahvamassid ja räige kanalisatsioonihais, sest Veneetsia, see imeline kanalite linn, haiseb nagu üks seisva veega ja veidi reostunud veekogu suviti ikka haiseb.

Laupäev oli imeline. Reedel sadas Klagenfurtis paksu lund ning metsad-mäed nägid välja kui otse muinasjutust. N. ohkas ja ilmselt mõtles matkamisele, aga ma ei lasknud end sellest härida. Lumi tegi meie sõitmise küll veidi aeglasemaks, aga kruiisisime rõõmsalt Itaaliasse ning Udine lähedal tegime väikese kohvipeatuse. Parkisime Slovakkia numbritega auto kõrvale (Ida-Euroopa sektsioon, naersin mina) ja vudisime tanklasse, tagasi tulles istus tolles autos hallipäine vanamees, kes meid vene keeles kõnetas. Selgus, et tegemist on Austrias elava ukrainlasega. Vaat kus lops. Miks tal Slovakkia auto on, ma igaks juhuks küsima ei hakanud.

Veneetsia lähistele jõudes sai selgeks minu planeerimisoskuste ilmselge puudulikkus. Meil nimelt ei ole jätkuvalt autos GPS-i ning nutitelefone-tahvleid ka mitte. Ma olin välja printinud juhised, kuidas hotelli (Mestres, mitte Veneetsias) jõuda, aga ilmselgelt ei olnud see kaart väga detailne ning ma olin otse loomulikult unustanud, et kiirteed on veidi… omapärased… Ei saa igalt poolt maha keerata jne. Nii juhtus, et kui mina ütlesin: “Siit vist vasakule”, sattusime me täiesti planeerimatult teele, mis viis Veneetsiasse viivale sillale. Meie algne plaan oli viia auto hotelli juurde (Mestre äärelinna üliodav hotell, sealt bussi-rongiga Veneetsiasse), aga kui me juba Veneetsiasse sõitsime, siis otsustasime päeva päästmiseks auto Veneetsiasse parkida. Muidu otsime kuni pimedani oma hotelli ja mis kasu sellest siis oleks. Parkimine on Veneetsias muideks kohutavalt kallis, aga teisalt võttes säästab nii palju aega ja kui inimesi on rohkem kui üks-kaks, siis ilmselt on Mestrest tulek summa summarum sama kulukas. Päev parkimist on 21 eurot ja päev võrdub 5 tundi või enam.

Parklast linna südamesse viib pisike rongike, millel on täiesti ogar nimi – People Mover. Väga… sõna-sõnaline :)

people-mover

Esimesed sammud Veneetsias olid väga rahvarohked ning seda hoolimata faktist, et jaanuar on Veneetsia ainus madalhooaja kuu. Kui see on madalhooaeg, siis ma ei taha siia tipphooajal kohe päris kindlasti tagasi tulla… Olgu, nentigem, et inimesi oli palju, aga nad püsisid truult kindlatel tänavatel-väljakutel. See on selline huvitav karjainstink vist, mis paljusid turiste tabab, et tuleb minna just sinna, kuhu miski tark raamat käsib, sest muidu pole sa ju üldse “õiget” asja näinud. Mul oli kunagi kolleeg, kes tegi enne turismireisi n-ö külastusnimekirja, et mida peab kindlasti nägema ja siis planeeris oma kõndimisi väga täpselt selle järgi. Mulle meeldib rohkem selline loov lähenemine, et mul on kaart ja siis ma kondan. Kondamise käigus üritan ma need kõige olulisemad-ägedamad asjad ka ära näha, aga enamuse ajast luusin ma kõrvaltänavatel, sest seal on minu jaoks huvitavam.

san-marco

Näiteks Veneetsias võib ilmselt terve päeva veeta San Marco väljakul ja selle lähikonnas ning selles pole midagi halba. Seal on tõesti ilus ja kui on soovi minna seal asuvatesse paleedesse, siis tuleb seda sabas seismise aega kokku nii palju, et päev lähebki käest ära :) Või siis võib sealt väljakult läbi käia, põigelda turistihordide ja suveniirimüüjate (“Selfiestick?” eesti keeles siis endlipulk?) vahelt läbi ning vaadata, kuidas need veneetslased elavad. Näiteks meeldib neile oma pesu majade vahele tõmmatud nööridel kuivatada. Saab teha võrdlevat uurimust erinevate piirkondade trussikumoest.

veneetsia-pesu

Majad on vähem uhked kui paleed, aga ma ei ütleks, et nad oleksid igavamad. Pigem võib nii avastada väga huvitavaid kooslusi ja põnevaid pärle.

veneetsia-majake

Ma pean nentima, et meil vedas ilmaga kohe väga-väga. Päikene paistis ja soojendas, kuid ei olnud liiga soe, vihma ei sadanud ja ükski kanal ei ujutanud tänavaid üle. Soovitaks kõigil jaanuaris Veneetsiasse minna, aga muidugi on vihma tõenäosus suhteliselt suur, seega võib kogemus ootamatult ebameeldivaks osutuda.

kaine-sild

Mulle meeldis see sillake kohutavalt. Ilmselt elavad selles majas inimesed, kes ei käi kodust väljas napsutamas ja kelle koordinatsioon on veatu. Mina peale kolmandat veiniklaasi sealt üle minna ei tahaks. Kuku veel kanalisse…

klaaspallid

Vaatasime N.-iga neid erinevaid turisminänni müüvaid lauakesi ja poekesi ning mõtlesime, et huvitav kui kasumlik see ettevõtmine on. Neid müüjaid oli väga palju. Samas, kui sa müüd äärtest kokku traageldatud riidetükki (keep väidetavalt) 20 euroga ning ostjaid näis olevat, siis on su kasumimarginaal ilmselt päris kõrge. Mulle meeldisid teistsugust nänni müüvad poed, täpsemini nende vaateaknad, sest mul ei olnud soovi kusagil trügida ega ka midagi osta (peale postkaardi). Need klaasist õhupallid olid väga vahvad.

kompositsioon-tuviga

Teine mõte, mis mul tekkis, oli see, et Veneetsias oleks pagana lihtne taskuvaras olla. Esiteks on linn turiste triiki täis ja keegi ei pane tähelegi kui sa neile külje alla ujud, sest pidevalt on keegi külje all. Teiseks on täiesti normaalne endale keep ümber tõmmata ja mask ette panna ehk enda varjamine on nii lihtne, keegi ei kahtlusta midagi.

Muide, kas te olete märganud postkastiparadoksi? See seisneb selles, et kui sul pole postkasti vaja, on neid kõikjal, aga kui sa kõnnid ringi postkaart näpus, on nad kõik end kuhugi ära varjanud.

postkaart-veneetsiast

Mul on nimelt Põnniga diil. Õigemini on see minupoolne lubadus, et ma saadan igast kohast, mida ma oma elu jooksul külastan, talle postkaardi. Ma andsin selle lubaduse mõned nädalad enne ta sündi ja antud hetkel ei ole ta ilmselt sellest lubadusest teadlik, sest 1,5-aastased vist selliseid mõttekonstruktsioone väga ei adu. Esimene postkaart läks teele tema neljandal elupäeval ning viimati Eestis käies lugesime kokku, et esimese eluaasta jooksul sai ta minult 17 postkaarti (+jõulukaart). Kui ma oma rändamisi selliselt jätkan, on neil varsti minu kaartide jaoks eraldi hoiutuba vaja :)

Päev veeres õhtusse ning otsustasime, et teeme katse leida üles oma hotell. Minu idee oli sõita Mestresse ja peatuda mõne hotelli juures, et teed küsida. Sobivas kohas asus üks uhkemat sorti hotell ning ma suundusin nõu küsima. Selline damsel in distress olukord peaks Itaalias ometigi edu tooma, eriti kui damsel blond on. Tõigi, väga galantne Itaalia härrasmees, kelle maneerid meenutasid mõnd Briti kõrgklassi ülemteenrit, kuulas mu mure ära, vaatas mu kaarti, keeras selle tagumise külje ja joonistas sinna täpsed juhised, kuidas oma hotell üles leida.

Järgmisel hommikul vaatasime aknast välja ning vastu vaatas hall-hall taevas. Otsustasime, et lähme koju ära, sest üldise pildi Veneetsiast sain ma kätte ning mõneks tunniks tagasi minna poleks mõtet. Otsus oli meist erakordselt tark, sest olles pool tunnikest sõitnud, hakkas sadama ning mägedesse jõudes hakkas taevast langema lund. Tegime Tarvisios kiire ostupeatuse ning lidusime kodupoole, et mitte lumeolude tõttu kuhugi teele jääda. Mitte et see olukord nüüd väga hull oleks olnud, minu meelest ilus talveilm, aga noh… Mäed ja käänakud ja nii edasi. Täna on jätkuvalt imeline talveilm ning lähipäevadel peaks lund veelgi juurde tulema. Hurraa! Talv!

4 comments

1. rohelohe

Tuleb nõustuda, see nurgake siin on tõesti hea koha peale sattunud. Ainus “häda” on, et lähedal asuvad mäed hakkavad otsa lõppema :)